IluroSport » Es constitueix el Club Nàutic de Mataró i Salvador Crespo és a punt de ser olímpic (1965-1972)

Es constitueix el Club Nàutic de Mataró i Salvador Crespo és a punt de ser olímpic (1965-1972)

Records… núm 179

Mataró per la seva situació al costat del mar, sempre ha tingut tradició marinera i a finals del segle XIX, concretament l’any 1888 per primera vegada, al programa de les Santes apareixen anunciades regates de mar, que posteriorment s’anirien celebrant durant molts anys. N’hi havia tant pel que feia a creuers, o “yatchs” com s’anomenaven, amb destacada participació dels mataronins Tuñí i Matas allà pels anys trenta, com de rem. Però amb el pas dels anys el desencís per la no construcció del port, que ja havia estat aprovat l’any 1908, faria que l’esport de la vela costés d’arrelar com a tal a la nostra ciutat.

Constitució de Club Naútic de Mataró

Acabada la guerra, allà per l’any 1943, al Centre Natació Mataró es va formar una flotilla de patins a vela, on figuraven Jaume Arenas, Càndid Duran i Josep M. Diamant, entre altres. El primer d’ells va guanyar una regata a Caldetes per davant de diversos patins del CN Barcelona.

L’experiència va tenir una curta durada, però els tres citats, i alguns més, van ser molts anys més tard els responsables que el mes de novembre de 1965 es constituís el Club Nàutic de Mataró sota la presidència de Joan Fàbregas de Palau, amb una Junta entusiasta al seu darrere.

El primer escut del club

Cal destacar la tasca de Jaume Arenas, comodor del club, que no havia deixat mai l’activitat i que havia estat essencial en la constitució de la nova entitat. Aquesta tenia 80 associats d’entrada, amb 30 embarcacions, algunes de les quals havien de romandre al port d’Arenys de Mar. Però també n’hi havia de més senzilles, com els “vaurien” i els “420”, amb les quals es demostrava que la vela, en principi esport de les altes capes socials, també podia arribar a les més modestes.

El primer objectiu del club va ser la construcció d’un edifici social i també fer gestions dirigides a què l’espigó que aleshores s’estava construint tingués continuïtat amb un braç més llarg que formés un petit port esportiu per a la ciutat.

D’aquesta manera el 17 d’agost del 1966 es va inaugurar un modest local social, que durant uns anys va fer un bon servei al club. Tanmateix, la Junta Directiva de l’entitat de seguida va començar a pensar en un edifici de més envergadura…

El local social en què va començar el Club Nàutic Mataró, quan s’acabava de construir l’espigó i encara s’estava construint la Torre Maresme / Foto: Ilursport, Santi Carreras

Primeres organitzacions

Durant les Festes de Les Santes del 1966 el club va organitzar la seva primera prova Arenys-Mataró per a velers de la classe C, amb segon lloc pel “Zenit II” de Jaume Arenas i tercer “Bucanero” de Josep M. Fàbregas Miralpeix, del club organitzador. S’obria així, encara amb un local provisional, el camí de la vela mataronina en l’àmbit competitiu.

Una de les primeres regates organitzades pel Club Nàutic Mataró l’any 1966, amb una façana marítima de la ciutat ben diferent de l’actual / Foto: Santi Carreras, Ilurosport

L’any 1967 es va celebrar el primer Curs de Patrons d’embarcacions esportives, i per les festes de Les Santes va tenir lloc la primera regata de “vauriens”, amb domini de la flota d’Arenys de Mar, on la millor embarcació mataronina va ser “Noya” de Josep M. Fàbregas i Antoni Luis que va acabar en sisena plaça.

Aquell any fins i tot es va crear una secció de nàutica a l’OJE, que va rebre l’obsequi d’un “420” per part del Delegat Provincial. Amb aquesta embarcació, a la que se li va posar el nom de “Coca I”, Josep M. Fàbregas i Antoni Luis Moreno van guanyar el “Trofeu Mare de Déu de la Misericòrdia” organitzada pel club de Canet de Mar.

Benedicció dels velers comprats pel club l’any 1967 / Foto: Santi Carreras, Ilursport

El mes de setembre el club va comprar set vaixells de la classe “420”, embarcacions lleugeres ideals per als clubs que no disposaven de port, formant una flotilla amb la qual es podien realitzar els aprenentatges bàsics de la navegació a vela.
L’any 1968 per la Fira es va disputar un “Gran Trofeu 420” amb nombrosa i valuosa participació, i amb victòria dels germans Montagut de Tarragona i 12è lloc del “Coca I” de Fàbregas i Luis, d’entre 26 arribats.

Josep Beltran nou president

El març de 1970 va accedir a la presidència del club Josep Beltran, mentre que el vocal de vela era Emili Florenza. El “Pirata II” de Pascual i Anglada, va dominar la temporada a escala social, guanyant el “I Trofeu Iluro” i quedant tercers en el “II Gran Premi 420” durant la Fira.

Josep Beltran nou president del club l’any 1970 / Foto: Santi Carreras, Ilurosport

A poc a poc va augmentar la capacitat organitzativa i el mes de juny CN Mataró va organitzar el Campionat de Catalunya de 420 modalitat Cat-Boat, en solitari, amb sisè lloc per a Jordi Pascual.

En el Campionat de Catalunya de 420 celebrat a Cabrera, la parella formada per Salvador Crespo –fill de qui era l’alcalde de la ciutat– i J. Beltran, amb “Skiff” van obtenir el lloc 21è sent els millors mataronins. Aquesta actuació els portaria al Campionat d’Espanya de Torrevella on van quedar en el 32è lloc d’entre més de 60 embarcacions. En aquell campionat es va escollir Mataró com a organitzadora del Campionat d’Espanya de 1972.

L’any 1971 el “Pirata II” de Pascual – Anglada va continuar aconseguint bons resultats i van aconseguir un 8è en els Estatals celebrats a Ceuta. I també van començar a sorgir joves valors com la parella Ramos – Moreno que allà mateix van assolir el cinquè lloc estatal de la categoria juvenil.

Salvador Crespo campió d’Espanya en “Flying dutchman”

Però la gran sorpresa de l’any va venir de la mà de Salvador Crespo, que formant parella amb Felipe de Montagut del CN Arenys de Mar, es va proclamar campió d’Espanya de la classe olímpica “flying dutchman” en una regata celebrada a Cadis i oberta a tripulacions internacionals i on van quedar en segona posició només superats per la de l’anglès Pattison, campió del món. Curiosament, el regatista arenyenc era de família mataronina, ja que era besnet de Miquel Biada l’impulsor del primer tren.

Salvador Crespo i De Montagut campions d’Espanya / Foto: Ilurosport

Amb aquest triomf semblava obrir-se així la possibilitat de ser olímpic per al que anys abans havia estat un destacat nedador i waterpolista del CN Mataró (veure Records-16). Crespo havia estat escollit el millor esportista de la ciutat en categoria infantil dels anys 1956 i 1957 i en categoria juvenil dels anys 1959 i 1960.

Crespo en la regata preolímpica de Kiel

Ja dins l’any olímpic de 1972, Crespo i De Montagut van intensificar la seva preparació i van tenir un llarg periple internacional, actuant a Cannes, Gènova, on van obtenir un 12è lloc, San Remo, Hyeres, Ginebra, per acabar a la setmana preolímpica de Kiel on també hi va ser l’aleshores príncep Juan Carlos.

Salvador Crespo

Allà hi havia quatre o cinc embarcacions per país, quan als Jocs només n’hi pot anar una, i la seva actuació enfront de tal quantitat de rivals no va ser molt bona. Això i la rigidesa en aquells moments per escollir els representants per als Jocs, van fer que Salvador Crespo, de Montagut i el seu “Jabato” es quedessin fora de la selecció olímpica de Munich-72.

Campionats d’Espanya a Mataró

En l’àmbit social el club va augmentar fins als 300 socis i se celebraven les “gales anuals” on es reunien els esportistes de vela, pesca, esquí nàutic i motonàutica. El seu gran moment va arribar el mes d’octubre amb l’organització dels Campionats d’Espanya de “420” de 1972. Josep Beltran, com a president, i Josep M. Diamant, com a president del Comitè Organitzador, van moure tots els fils perquè tot rutllés a la perfecció i la gent va acabar molt contenta del tracte rebut.

El cartell del Campionat d’Espanya

Amb 67 embarcacions sèniors, 30 júniors i 45 en cat-boat, de 16 clubs de tot Espanya, les sortides van ser autènticament espectaculars. El cabrerenc Ortiz va quedar campió en Cat-Boat, mentre que el jove mataroní Carlos Ramos va quedar tercer i Salvador Crespo ho va fer en 6è lloc.

En júniors, Carlos Ramos i Juan Moreno, que amb el seu “Drake” ja havien quedat en tercer lloc al Campionat de Catalunya de la seva categoria, van obtenir el quart lloc, mentre els campions van ser els cabrerencs Ortiz- Moregó.

Una de les sortides del campiona¡t d’Espanya / Foto: Santi Carreras, Ilurosport

Finalment, després de quatre regates, el títol absolut sènior va ser per Gutiérrez i Castells del CN Torrevella, mentre el Drake de Ramos i Moreno va acabar en la vuitena plaça, i el Pirata III de Pascual i Anglada en l’onzena.

Alguns dels participants del Club Nàutic Mataró en els Campionats d’Espanya, en una recepció a l’Ajuntament / Foto: Santi Carreras, Ilursport

Els participants del Club Nàutic Mataró en la categoria sènior van ser aquests: Pascual – Anglada amb PIRATA III, Ramos – Moreno amb DRAKE, Florenza – Valés amb TORTUGUETA, Viladevall – Rabassa amb HAIFISCH II, Fàbregas – Moreno amb COCA II, Beltran – Beltran amb XALOC, Bas – Álvarez amb SKIFF II.

La parella júnior formada per Ramos I Moreno, que estava entre les millors estatals, encara va acudir posteriorment a unes proves de preselecció estatal, quedant-se a les portes de poder anar als Campionats del Món d’Austràlia.

Aquell any 1972 es va treure a concurs públic la construcció del nou local social. Un dels somnis, junt amb el Port, que tenien els socis del club. Un arribaria aviat, l’altre hauria d’esperar més i el vent, sempre necessari en aquest esport, bufaria fort portant nous canvis al món local de la vela…